Budgetbeheer : hoe werkt dat?

Een budgetbeheerder kan je financiële administratie verzorgen, wanneer je daar zelf gedurende langere tijd niet toe in staat bent en je bijvoorbeeld ook geen familie hebt om je administratie te verzorgen. Je kan  zelf vaak vrijwillig kiezen om een beroepsmatig budgetbeheerder in te schakelen maar soms is inschakeling van een budgetbeheerder een voorwaarde bij andere hulpverlening zoals schuldhulp. Een beroepsmatig budgetbeheerder kost geld. Wanneer jij een heel laag inkomen hebt op bijstandsniveau kun je een beroep doen op bijzondere bijstand.
Ingeval van budgetbeheer zijn er 2 bankrekeningen : de beheerrekening en de leefgeldrekening. Alleen de budgetbeheerder heeft toegang tot de beheerrekening. Op de beheerrekening dient het loon/salaris, uitkeringen, toeslagen, kinderbijslag en belastingteruggaven binnen te komen. De budgetbeheerder zorgt voor betaling van de huur, energiekosten plus nog veel meer kosten en maakt wekelijks een bedrag – leefgeld genoemd – over naar de leefgeldrekening. Dit leefgeld is bedoeld voor de wekelijkse boodschappen. De hoogte van het leefgeld hangt o.a. samen met de gezinssamenstelling. Ingeval van kinderbijslag en kindgebondenbudget wordt dit meestal gedeeltelijk gebruikt voor een wat hoger leefgeld.

Meestal zorgt de budgetbeheerder er ook voor dat allerlei instellingen rechtstreeks post naar de budgetbeheerder sturen i.p.v. naar de cliënt/hulpvrager. Dit is echter geen waterdicht systeem en wanneer er toch post bij cliënt / hulpvrager binnenkomt, die de budgetbeheerder nodig heeft, dient cliënt / hulpvrager er voor te zorgen dat deze post tijding bij de budgetbeheerder komt.

 

Terug naar Vraag tijdig hulp